81 procent av konsumenterna efterfrågar ”exakt ursprung”

14 maj, 2021

 

ICA har släppt sin årliga Framtidsrapport, den femte i ordningen där man grundligt gått till botten med vad som driver framtidens konsumenter. För FCBs del bekräftar den att vi definitivt jobbar på rätt spår. Hela 81 procent av de tillfrågade svarar i rapporten att de vill ha information om ”exakt ursprung” när de väljer livsmedel. Var tredje svarar att de skulle vara mer benägna att köpa svenska matvaror, om de fick veta mer om lantbrukaren och gården som står bakom varan, och 47 procent om ”varorna exponerades med mer information om ursprunget och den svenska producenten”. ICA konstaterar vidare att allt mer tongivande aspekter för konsumenternas livsmedelsinköp: lokalt engagemang, den egna hälsan och nyfikenhet på människorna bakom maten – alla driver på en allt mer prioriterad aspekt av matköpen: Ursprunget.

Denna inställning är inte unik för Sverige. Skulle man ställa samma fråga till tyska konsumenter skulle de svara att de vill veta mer om den tyska lantbrukaren och gården, samma för den franska konsumenten.

”Exakt ursprung” är precis de vad vi jobbar med att kunna belysa med systemet FCB!